In 2009 deed de stad Antwerpen een beroep op ons om hun tool voor kinderopvang te verbeteren. Het was het begin van een succesverhaal dat nog steeds voortduurt. Gent en Leuven volgden al snel het voorbeeld van Antwerpen en toonden eveneens interesse in een eigen toepassing op maat. Nadien kregen we aanvragen van tal van andere steden en gemeenten die hun software voor kinderdagverblijven wilden stroomlijnen op het gebied van administratie, aanwezigheidsregistratie en meer. We besloten daarop het op maat gemaakte platform voor de stad Leuven om te vormen tot een meer gestandaardiseerd (maar nog steeds flexibel) product, dat zowel geschikt is voor kleine gemeenten met een kleiner budget als voor hele regio's, zoals de Oostkantons. Lees verder om alles te weten te komen over dit project, de voordelen van onze webgebaseerde toepassing en hoe de ontwikkeling verliep.
We evalueerden de bestaande toepassingen, onderzochten een alternatieve, webgebaseerde oplossing en vroegen gebruikers om feedback en potentiële verbeteringen. Vervolgens stelden we samen met de beleidsmakers en verzorgers die onze tool zouden gebruiken, een gedetailleerde analyse op. We namen de ouders als uitgangspunt en kwamen zo uit bij een webgebaseerde toepassing met vier hoofdcomponenten:
De vier componenten kunnen ook afzonderlijk gebruikt worden. Zo maakt de stad Halle alleen gebruik van de eerste twee (een combinatie die we 'Lokaal Loket' noemen), terwijl OCMW Kortrijk alleen de administratieve tool gebruikt.
Onze webgebaseerde oplossing biedt tal van voordelen voor de hele sector. Enerzijds is het een pakket dat alles omvatvan aanwezigheidsregistratie tot facturatie. Anderzijds is de toepassing erg uitgebreid op het gebied van functionaliteiten en rapportage. Ons platform is bovendien zeer flexibel en zowel geschikt voor kinderdagverblijven die met een inkomenstarief werken (waarvan de dagtarieven door Kind en Gezin worden bepaald), als voor kinderdagverblijven die dat niet doen. Daarnaast verzorgen we niet alleen de hosting, maar bieden we ook uitgebreide ondersteuning en werken we voortdurend aan nieuwe oplossingen die inspelen op de behoeften van Kind en Gezin. Dankzij onze uptime van 99,5% kunnen onze klanten bovendien altijd op onze toepassing vertrouwen.
En daar blijft het niet bij, want met onze maandelijkse updates trakteren we onze gebruikers regelmatig op nieuwigheden, zoals een vernieuwd uiterlijk of de mogelijkheid om in de app niet alleen de aankomst- en vertrektijden van kinderen bij te houden, maar ook hun speeltijden, eettijden en luierwissels. We verbeteren voortdurend de prestaties en snelheid van onze applicatie, en er is ook een livedashboard in de maak. Dat dashboard zal gebruikers onder meer toegang geven tot nieuwe informatie en filteropties, en maakt het mogelijk om verbinding te maken met Google Analytics. Je zou dus kunnen stellen dat onze toepassing voor kinderdagverblijven net zo snel groeit als de kinderen die er verzorgd worden!